چگونه با وجود رژیم پوست خوبی داشته باشیم؟

چگونه با وجود رژیم پوست خوبی داشته باشیم؟

یک حقیقت است که همه ما در  حیرت هستیم که خانم جنیفر لوپز پا به ۵۰ سالگی می‌گذارد.  اگر خانم جنیفر لوپز را نمی‌شناسید، کافیست یک سرچ ساده انجام دهید تا با دیدن عکسها و سن این خانم شگفت زده شوید.  اینکه خانم لوپز چگونه با حفظ اندام خود توانست پوست خود را  را شاداب نگه دارد،  احتمالا برای شما هم سوال است.  در این مطلب در نظر داریم به چند ترفند موثر برای حفظ شادابی پوست در رژیم غذایی اشاره کنیم.

تاثیرات رژیم بر پوست

یکی از نگرانی هایی که هنگام رژیم غذایی و کاهش وزن داریم، ترس از افتادگی و شل شدن پوست است. پوست بزرگترین ارگان بدن است که بیش از ۱۰ درصد وزن بدن را تشکیل داده و ارتباط بدن با محیط را برقرار می‌کند. 

 

آیا رژیم باعث خراب شدن پوست می شود؟

جواب این دو سوال را مثبت است و هم منفی میتوان در نظر گرفت.اگر رژیم اصولی و با رعایت یک سری نکات همراه نباشد متاسفانه باید گفت که باعث تخریب و پیری زودرس پوست میشود.اگر این سوال برایتان پیش آمده که یک رژیم اصولی چیست؟ و چه کارهایی در جهت سلامت پوست در دوران رژیم باید انجام داد، با ما تا آخر این مطلب همراه باشید، تا به تمام سوالات شما و همچنین نگرانی هایتان پاسخ دهیم.

در دنیا رژیم های غذایی بسیار زیادی برای کاهش وزن بدون به خطر انداختن سلامت وجود دارد.  اما یکی از پرطرفدار ترین رژیم ها که الان سالهاست در رتبه نخست بهترین رژیم قرار دارد، رژیم مدیترانه ای است.

رژیم مدیترانه ای چیست؟

 رژیم مدیترانه‌ای برای قلب بسیار مفید است، ولی این رژیم فایده‌های دیگری هم دارد. تحقیقی در ایتالیا اخیرا به این نتیجه رسیده است که رژیم مدیترانه‌ای از ابتلا به ملانوما جلوگیری می‌کند. ملانوما یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان پوست است. اما از لحاظ زیبایی، اسید‌های چرب امگا-۳ موجود در ماهی باعث می‌شوند، غشای سلول‌های پوستی قوی و کشسان بمانند. روغن زیتون، گوجه‌فرنگی نیز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که از پوست محافظت می‌کنند. دکتر «لزلی بومن» (Leslie Baumann) مدیر اجرایی مؤسسه‌ی تحقیقاتی و آرایشی بومن در ساحل میامی در فلوریداست. او می‌گوید: این آنتی‌کسیدان‌ها اجازه نمی‌دهند نور خورشید باعث فرایند‌های شیمیایی شود که به پوست آسیب‌ می‌رسانند. رژیم مدیترانه‌ای یک الگوی تغذیه است که مردمی که در اطراف دریای مدیترانه زندگی می‌کنند به طور طبیعی آن را انتخاب کرده‌اند. این یک رژیم غذایی است که به سالم بودن شهرت دارد. نانسی کوهن (Nancy L. Cohen, PhD, RD)، استاد تغذیه در دانشگاه ماساچوست در آمهرست می‌گوید: «این رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبرزیجات، غلات، غذاهای دریایی، آجیل و حبوبات و روغن زیتون است.» در رژیم مدیترانه‌ای، شما گوشت قرمز، غذاهای شیرین و لبنیات (البته بجز مقدار کمی ماست و پنیر) را محدود کرده و یا حذف می‌کنید.

 

پوست دارای سه لایه است:

اپیدرم : بیرونی ترین

لایه درم: لایه میانی

هیپودرم: داخلی ترین لایه

لایه میانی ( درم ) پوست دارای ۳0% کلاژن است،  که مسئول قدرت کششی پوست است.  الاستین موجود در لایه درم ،  وظیفه برگشت پذیری پوست به حالت اول را بر عهده دارد.  زمانی که اضافه وزن پیدا می‌کنیم،  سلول‌های چربی در بدن شما بزرگتر شده و این امر به کلاژن و الاستین پوست آسیب می زند و زمانی که شما تصمیم به کاهش وزن میگیرید سلول های بزرگ شده باید به حالت قبل برگردند،  که این امر به زمان نیاز دارد.  به دلیل آسیب الاستین و کلاژن،  شل شدن پوست بعد از رژیم کاهش وزن،  کاملاً طبیعی خواهد بود و حتی در صورت از دست رفتن وزن خیلی زیاد احتمال آویزان شدن پوست نیز وجود دارد.

چه کار کنیم تا حد امکان از شل شدن پوست در رژیم کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

کاهش وزن سریع

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید،  که شما یک شبه وزن اضافه نکردید تا بخواهید یکباره و سریع آن را کم کنید،  بنابراین برای اینکه آسیب را به حداقل برسانیم بهتر است آهسته وزن کم کنیم.

ورزش کردن

طبق تحقیقات ورزش کردن در همه حال به شادابی پوست کمک می کند.  اگر در طول رژیم کاهش وزن ، ورزش نکنید شما به جای چربی سوزی ماهیچه های خود را  خواهید سوزاند.  ورزش در رژیم کاهش وزن،  به طراوت و عدم افتادگی پوست کمک بسیار می کند.

رژیم اصولی

این که شما با مشورت در کوچه و بازار و یا در شب نشینی های خانوادگی برای خود یک رژیم کاهش وزن دست و پا کنید،  امری کاملاً اشتباه است.  برای داشتن یک رژیم اصولی حتماً باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با توجه به شرایط بدنی خودتان و در بهترین حالت وزن کم کنید.

نوشیدن آب

نوشیدن کافی آب یکی از واجبات در رژیم کاهش وزن است،  حتما شنیده اید که وقتی کسی پوست شادابی دارد می گویند: " انگار آب زیر پوستش رفته"  این جمله به میزان اهمیت آب نوشیدن اشاره دارد و چه در شرایط رژیم و یا شرایط نرمال نوشیدن آب به اندازه یک راهکار اساسی برای داشتن پوست سالم پیشنهاد می شود.

تغذیه سالم

از میوه ها و سبزیجات غافل نشوید،  میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از پوست شما در برابر افتادگی و پیر شدن جلوگیری می کنند.  مصرف پروتئین برای داشتن یک پوست سالم ضروری است. آمینو اسیدهای موجود در پروتئین نقش تولید کلاژن را دارند.  سعی کنید از مصرف خوراکی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ غافل نشوید امگا ۳ قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد.

ماساژ صورت

اگر تجربه یوگا را داشته باشید حتماً از اهمیت ماساژ صورت در این ورزش اطلاع دارید، ماساژ صورت به خون رسانی بیشتر پوست و سفت شدن پوست کمک بسیار می کند.  می توانید روش های ماساژ در یوگا را سرچ کنید و هر شب این تمرینات را انجام دهید و از  معجزات شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

روتین پوستی

استفاده از روتین پوستی در رژیم کاهش وزن بسیار توصیه می شود. هنگامی که شما در حال کاهش وزن  هستید بهتر است از  آبرسانهای قوی که حاوی هیالورونیک اسید با غلظت بالا می باشند،  استفاده کنید. همچنین داشتن یک کرم لیفتینگ که حاوی کلاژن قوی باشد برای شما واجب است و حتماً باید هرشب به کل صورت و پوست گردن خود بزنید. استفاده از ضد چروک ها نیز در دوران رژیم کاهش وزن توصیه می شود. توجه کنید که در این دوران،  روتین پوستی خود را با حساسیت بیشتری انتخاب کنید تا محصولات پوستی به کمک پوست شما بیایند و از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری کنند.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات 2

"Very good write-up. I definitely love this website. Thanks!
"
https://su-today-resurs.clan.su/news/caairims_naarvt_livvi/2022-01-20-21
۱۴۰۰/۱۱/۴
"Itís hard to find educated people about this subject, however, you sound like you know what youíre talking about! Thanks"
https://juncminec.ucoz.ru
۱۴۰۰/۱۱/۵