فواید روغن سیاه دانه برای پوست و مو

فواید روغن سیاه دانه برای پوست و مو

سیاه دانه گیاهی است گلدار،  این گیاه یک ساله بومی اروپای شرقی ( بلغارستان، قبرس، رومانی) و همچنین غرب آسیا( ایران، ترکیه، عراق) می باشد و از آشپزخانه تا درمان بیماری ها در طب سنتی کاربرد دارد.

فواید روغن سیاه دانه برای پوست

پوست یکی از اصلی ترین عوامل زیبایی است. درهر سنی که باشید و هر نوع پوستی که داشته باشید سالم بودن پوست اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.  پوست شما می تواند حکایت و قصه زندگیتان را تعریف کند،  یعنی نشان دهنده جوش های نوجوانی تا لکه های ناشی از آفتاب کارکردن در جوانی باشد. اهمیت دادن به پوست و مراقبت از آن بسیار مهم است، چراکه پوست سالم نه تنها برای داشتن ظاهری خوب بلکه برای عملکرد حفاظتی نیز اهمیت دارد. فواید روغن سیاه دانه برای پوست بسیار زیاد است ، این روغن اعجاب انگیز خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی دارد، آلودگی و میکروب ها از علتهای اصلی جوشهای صورت هستند، با کمک به رفع آلودگی ها و خاصیت آنتی باکتریال به رفع جوش و آکنه کمک بسیاری می‌کند.

از دیگر خاصیت های این روغن به درمان اگزما می‌توان اشاره کرد، روغن سیاه دانه به نرمی و لطافت پوست کمک بسیاری می‌کند، این روغن با ایجاد یک لایه محافظتی روی پوست از پوست در مقابل عوامل تحریک کننده و اکسیداسیون به خوبی محافظت خواهد کرد. همچنین این روغن با رادیکال‌های آزاد که از طریق اکسیداسیون باعث تخریب سلول‌های پوستی و پیر و تیره شدن پوست می شود مبارزه می کند و باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست شده و در از بین رفتن چین و چروک های پوست موثر خواهد بود.

فواید روغن سیاه دانه

دستور  چند ماسک خانگی روغن سیاه دانه برای سلامت پوست

ماسک سیاه دانه برای لک صورت و بدن

یک قاشق چایخوری سیاه دانه با یک فنجان روغن نارگیل ترکیب و هفته یک بار، با این روغن ترکیبی ترکیبی پوست خود را ماساژ دهید. بعد از گذشت 40 دقیقه با آب ولرم بشورید.

" هشدار این ماسک برای صورت های جوش دار و آکنه ای مناسب نمی باشد"

این ماسک برای از بین بردن تیرگی های بدن نظیر آرنج، زانو و پاشنه پا نیز استفاده می شود از این ماسک هفته ای یک بار استفاده کنید.

ماسک سیاه دانه برای رطوبت پوست

 یک قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را در یک لیوان آب پرتقال ترکیب کرده ، روی پوست صورت اسپری و یا روی پد ریخته و به تمام صورت بمالیدو  بعد از گذشت  نیم ساعت پوست خود را بشورید. این ماسک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست صورت که باعث تمیز شدن پوست شما شده و به پوست طراوت و تازگی می بخشد.

در ادامه به فواید روغن سیاه دانه برای مو و همچنین معرفی چند ماسک خانگی روغن سیاه دانه برای مو میپردازیم.

روغن سیاه دانه در تقویت و رشد مو تاثیر زیادی دارد. وجود مواد مغذی و معدنی، در سیاه دانه موجب تقویت و رشد مو میشود. سیاه دانه حاوی آهن، منیزیم، ویتامین b۱، اسیدهای آمینه و همچنین آنتی اکسیدان های طبیعی است. سیاه دانه به رشد مجدد مو کمک بسیاری می‌کند. اگر به دنبال روش های طبیعی برای تقویت موهای خود هستید، در ادامه چند ماسک خانگی روغن‌سیاه‌دانه معرفی میکنیم. روغن معجزه آسای سیاه دانه به درمان ریزش مو، رشد مجدد مو، نرم کنندگی مو، بهبود گردش خون و همچنین حفاظت سلامت پوست سر کمک می‌کند.

فواید روغن سیاه دانه برای پوست و مو

ماسک خانگی سیاه دانه برای نرمی مو

این روش درمانی برای افرادی که موهای چرب و ترکیبی دارند ایده آل است . روغن زیتون یک ماده عالی جهت تهویه مو است که موها را نرم کرده و آن را ابریشمی می کند و و به درمان شکستگی و موخوره نیز کمک خواهد کرد. روغن زیتون با ترکیب روغن سیاه دانه می تواند شوره سر را از بین ببرد و پوست سر و موها را صد درصد تمیز نگه دارد.

مواد لازم:

یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون

روش مصرف :

ابتدا روغن زیتون و روغن سیاه دانه را در کاسه ای با یکدیگر مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را به پوست سر خود ماساژ دهید و بیشتر بر قسمت هایی که دچار ریزش مو شده اند متمرکز شوید. کل پوست سر و موهای خود از ریشه تا نوک را با روغن بپوشانید و به مدت 30 دقیقه یا حداکثر یک ساعت صبر کنید و در آخر موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید. 2تا 3 بار در هفته این درمان را تکرار کنید.

ماسک موی خانگی سیاه دانه برای رشد مو

 مخلوط روغن سیاه دانه و روغن کرچک، یک روش درمانی ایده آل برای موهای خشک است. روغن کرچک دارای خواص تقویت کنندگی رشد مو است. این گیاه همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و سرشار از ویتامین E، مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 1 و 2 می باشد و به افزایش ضخامت مو و سرعت رشد موها کمک می کند و به مهار ریزش مو کمک کرده و رشد سالم و سریع مو را تقویت خواهد کرد.

مواد لازم:

یک دوم قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه

یک دوم قاشق غذاخوری روغن کرچک

روش مصرف :

ابتدا روغن سیاه دانه و روغن کرچک را در کاسه ای با هم مخلوط کنید. این ترکیب به دست آمده را روی پوست سر خود ماساژ دهید و روی نواحی که دچار ریزش مو شده است بیشتر تمرکز کنید. پوست سر خود را به روغن آغشته کنید و پس از اتمام کار، موهای خود را از ریشه تا ساقه با کلاهی بپوشانید و به مدت 30دقیقه صبر کنید و پس از آن موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید. این درمان را 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید.

فواید روغن سیاه دانه برای پوست و مو

ماسک خانگی سیاه دانه برای تقویت و درخشش موها

 شنبلیله و روغن نارگیل ، یک درمان عالی برای مشکلات مو، مانند ریزش مومحسوب می شوند. مخلوط این مواد، باعث می شود تا موهای شما قوی و براق شود .  شنبلیله منبع عالی پروتئین و نیکوتین است که باعث رشد مو شده و لسیتین موجود در آن باعث سالم و قوی ماندن موها خواهد شد. این درمان ریشه های مو را تغذیه می کند و سلامت پوست سر را بهبود می بخشد.

مواد لازم:

یک و یک دوم قاشق چای خوری روغن سیاه دانه

یک قاشق غذاخوری بذر شنبلیله

دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روش مصرف:

ابتدا بذر شنبلیله را آسیاب کرده تا پودر شود و سپس با روغن نارگیل و روغن سیاه دانه مخلوط کرده تا تبدیل به خمیری شود. چنان چه خمیر سفت بود کمی آب اضافه کنید و به مخلوط مدت یک ساعت استراحت دهید و سپس مخلوط را روی پوست سر و تمام قسمت های مو بمالید و به مدت 20-30 دقیقه صبر کنید و در نهایت با شامپوی معمولی شستشو دهید و اجازه دهید موهایتان خود به خود خشک شود. این درمان را یکبار در هفته تکرار کنید. از آنجا که چگالی روغن سیاه دانه بالا است، شستشوی آن ممکن است که دردناک باشد.

موارد منع مصرف سیاه دانه:

زنان باردار و شیرده

افراد با حساسیت پوستی بالا

نظر خود را بنویسید